top of page

Havermout- pannenkoeken

Bijgewerkt op: 6 nov. 2020

In de zomer kan je me 's morgens vroeg een groot plezier doen met wat Griekse yoghurt met vers fruit. Heerlijk met een kopje thee of een vers sapje om in alle vroegte buiten te ontbijten.

Maar... in de winter heb ik écht behoefte aan een goed vullend ontbijtje én een stevige kop koffie om de koude dagen te trotseren.

Als mama van twee kleine kindje

s vind ik het echter niet zo eenvoudig om 's morgens vroeg de tijd te vinden om iets klaar te maken. Er gebeurt altijd wel iets waardoor je 's ochtends vertraging oploopt, dus probeer ik er altijd voor te zorgen dat ik goed voorbereid ben, om toch maar niet naar een boterham met zoet beleg te grijpen.

Ik had al wel wat receptjes voor pannenkoeken met havermout uitgeprobeerd, maar ofwel had je nogal veel ingrediënten nodig, ofwel vond ik ze te zoet of kon ik ze niet mooi bakken.

Dus ging ik zelf maar wat experimenteren en kwam ik uit op dit héle eenvoudige en snelle receptje.

Als ik snel zeg, dan is dat ook zo, want met dit receptje (weinig ingrediënten én weinig afwas) ben je zó klaar.


Ingrediënten: Ik baseer me altijd op de volgende verhouding: 1 eitje 60 gram havermout 100 ml ongezoete rijstmelk

(een half theelepeltje bakpoeder, maar is optioneel, lukt ook zonder)

Je doet alles samen in een mengbeker en mixt het geheel enkele seconden met de staafmixer mooi glad. In de blender kan natuurlijk ook. Ik bak deze gewoon in de pan in een héél klein beetje echte boter, maar je kan zeker ook kokosvet gebruiken. Deze ingrediënten heb ik altijd in huis dus is dit receptje echt superhandig! Met het recept met één eitje kan je 3 à 4 kleine pannenkoekjes maken. 's Morgens moet je gewoon de pannenkoekjes nog even opwarmen en beleggen met fruit naar keuze. In de winter kies ik vaak voor schijfjes banaan of een gestoofd/gestoomd appeltje, echt een "hartverwarmend" ontbijtje, en het is voldoende vullend tot de middag. Je kan er ook een koffielepel ahornsiroop, agave of honing over doen maar dat hoeft eigenlijk niet. Ik probeer altijd te variëren in fruitkeuze: eens warme appelblokjes, stukjes peer, blauwe bessen, aardbeien of rode vruchten in de zomer... Ook heerlijk met een lepeltje Griekse yoghurt erover. Ik maak dit wekelijks klaar, soms 20 ineens om per 2 in te vriezen voor als ik eens geen tijd heb om verse te maken.

Ook manlief en kids zijn er dol op dus. Daarvoor laten ze graag de boterhammetjes in de zak zitten. Probeer maar eens uit...écht supereenvoudig en zalig ontbijtje!




670 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page